De eerste paar dagen in Fagersta

10 augustus 2020 - Fagersta, Zweden

Hoi beste lezer,

bij deze de eerste update van mijn uitwisseling in zweden.

Donderdag 6 augustus vertrok ik vanuit schiphol en rond 17:00 kwam ik aan in stockholm. Hier werd ik opgewacht door mijn gastgezin
en zij hebben mij met de auto naar Fagersta gereden(ongeveer 2 uurtjes rijden). We kwamen rond half acht in Fagersta aan en hebben toen pizza gegeten.
Mijn gastbroer had een pizza met kip en banaan(dat is hier net zo normaal als ananas op de pizza), ik heb ook een stukje van die pizza geprobeerd maar ik vond het maar niks.
na het eten ben ik met Isac (mijn gastbroer) meegegaan naar een ontmoetingsplek hier in het dorp. Daar stonden een hoop mensen van mijn leeftijd met hun auto's te chillen.
Hier kun je vanaf je 16e namelijk al een eigen auto rijden, deze is dan wel gelimiteerd tot 40 km/h en worden epa traktors genoemd.
de volgende dag zijn we om drie uur 's middags naar een vriend van Isac gegaan om op kreeften te vissen. Het vissen op kreeften hier is echt een speciaal iets,
omdat het maar 2 keer per jaar mag. Alleen de mensen die direct aan een meer wonen mogen op kreeften vissen en voor mensen die niet direct aan een meer wonen
is het heel lastig om aan een vergunning te komen. Sommige mensen vissen dan ook de hele nacht door, wij deden het tot 2 uur 's nachts.
Volgende week zaterdag gaan we de kreeften opeten, dan is het kreeftenfeest.
Afgelopen zaterdag ben ik met mijn gastouders meegegaan naar hun trekkershut langs het water, er was daar ook een steiger waar je vanaf kon springen nadat je in de sauna bent geweest.
We hebben daar toen hotdogs gegeten en in de sauna gezeten.
In de avond ben ik met Isac mee naar een car-meet gegaan, dit was in een stadje genaamd ludvika. Ik schat dat er zo ongeveer 150-200 auto's
aanwezig waren en rond de 700-1000 mensen. In de zomermaanden worden die car-meets ongeveer twee keer per maand gehouden, het idee is simpel,iedereen uit de regio die een
auto of epa heeft komt dan daarheen om harde muziek te draaien en te chillen met anderen. Er waren ook veel vrienden van Isac daar en die heb ik toen ook leren kennen.
Gisteren eigenlijk vooral veel uitgeslapen en 's avonds in de hottub gezeten met Isac en een van zijn vrienden die gelukkig ook geen zweeds sprak dus die kon ik verstaan :-)
Vandaag ben ik met Nico en Maxim(mijn gastbroertje) naar een ijsgrot geweest, er was overigens geen ijs maar we gaan nog een keer terug als er wel ijs in staat.

dit is het voor nu, check ook de fotos voor meer beeld bij het verhaaltje.

Mazzel, Huib

1. Wouter Van der Veur:
    11 augustus 2020
    Leuk Huib om op deze manier wat van je te horen! Wel echt een andere wereld... Ga je ook een tweedehands epa traktor op de kop tikken?
  2. Nico:
    15 augustus 2020
    Een epa 8 cilinder cabrio lijkt me een beter idee.