Fagersta update 5

7 januari 2021 - Fagersta, Zweden

Goede morgen, middag of avond!

Er is de afgelopen tijd een hoop gebeurd, dus ik zal de hoogtepunten voor je op een rijtje zetten.

Dinsdag 22 Dec:

aankomst in Zweden, ik werd van het vliegveld opgehaald door Tindra’s vader en kwam rond 16:00 aan in Fagersta. Ik verblijf nu een maand bij deze familie en zal de volgende maand naar een andere familie gaan, om zo elke maand te wisselen(op die manier hoeft geen van de families de volle tijd voor mij te zorgen).

Woensdag 23 Dec:

Vandaag gingen we corona-proof bij elkaar komen met een paar andere families in het bos. Er werd een groot vuur gemaakt (zie foto’s) en hotdogs geroosterd. Zo kon iedereen elkaar toch alvast een fijne kerst wensen en elkaar even spreken voor de feestdagen. Ook kwam iemand verkleed als de kerstman een beetje verdwaald door het bos zwerven met een lantaarn(als toneelstukje voor de jongere kinderen).

Donderdag 24 Dec:

Vandaag vierden we kerstmis met de rest van de familie, ook buiten vanwege corona. Het kerstdiner was hier dan ook wat minder compleet omdat het op een vuur gekookt moest worden, aan de rand van een meer(zie foto’s ). Desalniettemin was het erg lekker en zeker welkom na een dag in de kou. Hier werden ook kerstcadeaus uitgewisseld voor iedereen. Ik ontving een paar lekker warme sokken die ik op dat moment wel kon gebruiken :-) Elk jaar wordt aan alle kinderen vanuit de opa en oma een dagje uit of activiteit cadeau gedaan. In dit geval : een dag skiën bij Kungsberget in Järbo, Gävle! We gaan de 6e van januari dus een dag skiën met z’n allen, nu al zin in! Bij terugkomst in de avond werden nog kerstcadeaus binnen het gezin uitgereikt en hebben we een film gekeken.

Vrijdag 25 Dec:

Vandaag Hebben we in de middag het traditionele kerstdiner gegeten(zie foto’s) en was iedereen netjes aangekleed. We aten het ‘diner’ als lunch omdat het zo veel is dat je in de avond echt geen honger meer hebt. Ik  ben denk ik nog nooit zo vol geweest van eten. Wauw wat was dat veel zeg!

Maandag 28 Dec:

Vandaag zijn we met wat familie het bos in gegaan om met z’n allen fika (koffie met iets lekkers) te eten en een stukje te wandelen.

Donderdag 31 Dec:

Voor de eerste keer oliebollen gebakken (zie foto’s), die kunnen natuurlijk niet ontbreken op een oudejaarsdag. In de avond hebben we heel lekker gegeten en was iedereen weer netjes aangekleed. Toen hebben we een spel gespeeld waarbij iedereen zijn beste herinnering op een stukje papier moest schrijven en deze een voor een uit een bak gevist werden en iedereen moest raden van wie deze herinnering kwam. Daarna was het al bijna middernacht en zijn we met wat champagne naar buiten gegaan om het vuurwerk te bekijken en de overburen een gelukkig nieuwjaar te wensen.

Vrijdag 1 Jan:

Uiteraard is naar een ander land gaan geen excuus om geen Nieuwjaars duik te doen. Daarom sprongen wij om 12:00 in een meer waar op sommige plekken zelfs een laagje ijs stond(zie foto’s) om vervolgens snel af te drogen en in een warme auto te springen.

Woensdag 6 Jan:

Skiën in Gävle! Om 6 uur ging de wekker en om 7 uur gingen we op weg, zeker 6 van de 9 mensen in de auto waren weer in slaap gevallen(waaronder ikzelf) en de tijd ging dan ook snel, de rit was maximaal 2 uur dus dat viel ook mee, om 10 uur had iedereen de skies aan en namen we de lift omhoog. Ik was nogal bang dat ik per direct op m’n kanis zou vallen, maar niets bleek minder waar, het ging eigenlijk erg goed en ik heb zelfs de zwarte pistes een paar keer gedaan. Het ging pas fout toen we of-piste gingen en ik getackeld werd door een boom, hihi. Het was heel leuk om de rest van de familie weer te zien en met z’n allen de heuvels af te sjezen. Kortom: het was echt een super leuke dag en ik lag dan ook om 22 uur weer in mijn bedje want ik was gesloopt :-)

Dat was hem weer voor nu,

Mazzel en de groetjes

Huib

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Gerri:
    Ha Huib,
    Wat een super tijd heb je daar, als ik de foto’s bekijk en je verslag lees. En al dat lekkere eten. Maar goed dat er daarna bewogen werd met het skiën, om al die kilootjes te laten verdwijnen. Leuk om even mee te genieten.
    Knuffel uit een somber, regenachtig Nederland.
  2. Paul van der Veur:
    7 januari 2021
    Hoi grote kleinzoon. Wat geweldig om wat van jouw avonturen te lezen en mooie foto's te zien.Stoer hoor die Nieuwjaarsduik van jou en ook van die meiden!Maatje pink zeker..
    Kijk uit niet alleen voor corona maar ook voor bomen. Zeker als je naar iets of iemand kijkt tijdens het fietsen want daar heb ik ervaring mee...
    En een poot van opa Paul met groetjes aan Tindra en de gastvrije familie.
    Blijf genieten en laat nog eens vaker van je horen.
  3. Jeroen:
    Lieve zoon,
    Echt superleuk om te lezen Huib!
    Dat was een heel andere kerst en nieuwjaar als hier (afgezien van de frisse duik), met typische gerechten en Zweedse gebruiken. Dat is gaaf om mee te maken.
    De foto’s zijn ook erg leuk om te bekijken. Je ziet er happy uit! :-)
    Ga zo door!
  4. Meike:
    9 januari 2021
    Klinkt allemaal geweldig Huib: wat een fantastische ervaring! Leuk om te horen/lezen.