Ski-avontuur in Säfsen! (Fagersta update 6)

17 januari 2021 - Säfsen Fritid receptionen, Zweden

Een paar weken geleden ben ik wezen skiën voor een aantal dagen, en het leek me leuk om een klein verslag te geven van elke dag.

Maar eerst even een kleine opsomming van wie er nou eigenlijk allemaal mee waren op deze ski-vakantie. Anna, Joakim, William, Tindra, Emilia, Melwin, Alwin, Wilton (familie Österberg). Rebecka en David (familie Andersson) en ikzelf (familie van der Veur :-)

Zondag 17 jan: om 11 uur stapten we in de auto en haalden we David en Rebecka op. De auto was de dag van te voren al helemaal ingepakt zodat we lekker konden uitslapen. Na een uur rijden kwamen we aan in Ludvika en aten we lunch bij de McDonalds. Na een pauze van een halfuurtje gingen we weer op weg en na nog een uur kwamen we aan bij het huisje in Säfsen (zie foto’s). daarna hebben we alle spullen uitgepakt en de bedden opgemaakt. In de avond zijn we met sleetjes van een heuvel afgesjeesd. Daarna gingen we terug naar het huisje om een film te kijken.

Maandag 18 jan: Vandaag ging om 7:45 de wekker, snel aankleden en ontbijten en daarna alle spullen bij elkaar sprokkelen om de piste op te gaan. Om half tien kwamen we aan bij de piste en hebben we eerst kaarten voor de lift aangeschaft en Rebecka heeft ski’s gehuurd. Daarna zijn we de piste op gegaan en hebben we eerst een paar groene en blauw pistes gedaan, en daarna de rode piste. Helaas was er vandaag geen zwarte piste open, maar ik zag wel dat ze er mee bezig waren om hem open te krijgen. Na een lange dag op de piste aten we spaghetti met gehaktsaus en salade. In de avond hebben we Monopoly gespeeld.

Dinsdag 19 jan: Door de wekker heen geslapen en iets later wakker geworden. Toch stonden we deze keer sneller onderaan de piste dan gisteren. 9:30 waren we aan het skiën. Ik had dit keer niet alleen mijn skispullen meegenomen, maar ook snowboardspullen. In de ochtend begonnen we met snowboarden, ik was erg enthousiast hiervoor. Ik had dan wel een week van tevoren geoefend zodat het niet mijn eerste keer zou zijn, maar ik was de week ervoor ook flink vaak gevallen. Gelukkig ging het beter dan verwacht en was het op een daadwerkelijk onderhouden piste een stuk makkelijker dan op een verlaten piste waarop de sneeuw niet eens aangedrukt was. Ik ben wel een paar keer goed gevallen, maar elke keer kon ik mezelf redelijk opvangen dus het deed niet zo heel veel pijn. Na de lunch wisselden we om naar ski’s, op de rode piste had ik mijn GPS-tracker aangezet zodat ik kon zien hoe snel ik ging. Het snelste wat ik deze dag had was 81 km/h vanaf de rode piste. Om 16:00 gingen we weer naar huis en hebben we in de sauna gezeten. Na de sauna hebben we in de sneeuw gesprongen en gedoucht. Vandaag aten we taco’s en keken we een komedie film.

Woensdag 20 jan: Dit keer niet door de wekker heen geslapen, maar wel ietsje later aangekomen bij de piste. Laatste dag alweer! De zwarte piste was vandaag gelukkig wel open en daarom begon ik de dag met skiën zodat ik hem meteen uit kon proberen. Vandaag had ik ook weer de GPS-tracker aangezet, maar het snelste wat ik vandaag kon krijgen was 78 km/h. Het leek me aan het begin van de dag nog niet zo’n goed idee om met ongeveer 3 keer gesnowboard te hebben meteen met een snowboard van de steilste piste af te gaan. Na de fika met warme wafels (ik trakteerde) heb ik de skischoenen uitgedaan en ben ik gewisseld naar het snowboard. Het nadeel vandaag was dat de temperatuur ongeveer tussen de -1 en 2 graden schommelde. Doordat het af en toe kon dooien werd de sneeuw heel erg plakkerig en kwam ik op de groene en blauwe pistes niet meer vooruit met een snowboard.

Donderdag 21 jan: Vandaag om 9 uur opgestaan, en snel alles ingepakt. Om 10:30 vertrokken we en gingen we weer op weg naar huis. Ook dit keer aten we lunch bij de McDonalds in Ludvika. In de avond keken we een film en daarna ging ik tukken want ik was bekaf. Erg fijn om weer in een bekend bed te kunnen slapen.

Dit was de opsomming van mijn 3 daagse ski-avontuur in Säfsen! Ik hoop dat je het leuk vond.

Mazzel,

Huib

1. Paul van der Veur:
    4 februari 2021
    Sjonge tjonge wat een mazzel jongen ben jij!!!Was dit nou een korte wintervakantie of zo?En niet eens in lockdown dus. Mooi zo geniet ervan. Groeten van ons ook aan je gastfamilie en vriendin. Wij vermaken ons ook met dagelijkse wandelingen in ons mooie Drenthe, schilderen, lezen, films kijken enz. Ook wij zijn bofkonten!
    Ben benieuwd naar je volgende avonturen.
    Een poot/ elleboog. Opa Paul
  2. Gerri:
    4 februari 2021
    Heerlijk die sneeuw, daar zijn we hier wel jaloers op. Afgelopen weekend aardig gevroren hier en een sprookjesachtige wereld, met een lekker zonnetje. Die zo’n mis ik op jouw foto’s. Blijf genieten ! Doen wij ook. XXX Oma Gerri
  3. Nico:
    4 februari 2021
    Hartstikke leuk dat skiën; lekker moe thuiskomen. Geniet wat je kunt!!
  4. Judith:
    4 februari 2021
    Fijn Huib! Pff mag best wat minder hard hoor🤗. Snowboarden dus ook onder de knie gekregen: knap!
  5. Oma Knegsel:
    5 februari 2021
    ha Huib,
    Wat heerlijk dat jullie zijn gaan skien! Ik ben het met je moeder eens dat het niet nodig is om met 80 km/uur van een helling af te suizen, het mag best een tandje minder!! Wat vind je nu het leukst: skien of snowboarden? heb je voor snowboarden andere sneeuw nodig dan voor skien?
    Heel veel plezier daar met alle Zweden! Hey hey!!
  6. Jeroen:
    6 februari 2021
    Mooie belevenissen Huib, blijf genieten van alles!
    Lekker hard van de berg af is natuurlijk supergaaf, zeker als er niemand in de buurt is, haha!
    Ik ben trouwens wel jaloers op je snowboardkunsten. Dat heb ik helaas nooit onder de knie gekregen. Na een dag oefenen (en dus honderden keren op m'n kont en knieën vallen) was ik er helemaal klaar mee.
    Knuffel!