Weekend naar Njupeskär! (Fagersta Update 7)

5 juni 2021 - Fagersta, Zweden

Het is alweer een tijd geleden sinds de laatste blog die ik heb ge-upload, tijd voor een nieuwe! Ik heb de meest belangrijke gebeurtenissen van de afgelopen maand op een rijtje gezet.

Zondag 18 April: Vandaag had ik met wat andere uitwisselingsstudenten afgesproken in Uppsala. In de morgen nam ik de trein, en na een uurtje of twee en een aantal keer overstappen kwam ik aan op het centraal station van Uppsala. Al gauw zag ik de anderen en gingen we op pad. We liepen door de botanische tuin van de universiteit en keken rond in de kerk. Hierna aten we Subway voor lunch en zaten we in het park. Nadat we klaar waren met het eten van de lunch namen we de bus naar “gamla Uppsala” oftewel oud Uppsala. Ik dacht dat dit een oud deel van de stad was, maar de stad had zich over de eeuwen heen verplaats naar het huidige centrum. “Gamla Uppsala” was dus vooral een leeg stuk natuur met hier en daar wat huisjes. In een oud restaurant aten we fika en namen we, na een tijdje rondgewandeld te hebben de bus terug naar het centrum. Hier wandelden we nog een beetje meer rond en chillde we in het park. Om half 6 stapte ik op de trein van Uppsala centraal naar Avesta, hier zou ik dan overstappen naar Fagersta centraal. Helaas ging dat niet zo soepel. Ik had een wekker gezet voor iets compleet anders en die ging af om 19:00. Ik had ook een wekker gezet zodat ik wist wanneer ik van de trein af zou moeten, maar die was pas voor 20 minuten later. Zoals je waarschijnlijk al snapt, stapte ik een station te vroeg af en kwam ik daar pas achter toen de trein waar ik eerst in zat net achter mij wegreed. Snel gekeken of er nog een trein die kant op ging, maar de volgende trein zou pas gaan om 21:09. Ik heb toen in Sala wat gegeten en gewacht op de volgende trein. Om 21:09 stapte ik op de trein, hehe eindelijk naar huis. Ik belde met Tindra en zei dat ik snel in Avesta zou aankomen. Ik besloot om op google-maps te kijken hoelang de reis nog zou duren en om te zien waar mijn trein zich bevond. Tot mijn verbazing zat ik in een trein die verdacht dichtbij Uppsala was. Wat bleek nou, ik had nog een keer de verkeerde overstap gemaakt en kwam weer aan op Uppsala centraal. Het moest ondertussen 21:50 geweest zijn en er leken niet veel treinen meer te gaan. Ik belde Tindra en haar ouders waren gelukkig zo behulpzaam om mij op te komen halen in Uppsala. Uppsala ligt ongeveer 2 uur bij Fagersta vandaan. Haar vader stapte lekker op het gas en in anderhalf uur werd ik opgehaald in Uppsala. Rond 1:30 kwamen we weer aan in Fagersta en waren we eindelijk weer thuis. Toch fijn dat ik opgehaald kon worden, wat een lieve mensen zijn het toch!

Dinsdag 20 April: Een weekje terug zag ik online dat mijn oude gastgezin op elanden-safari was geweest. Ik las dat ze er wel 6 gezien hadden op een avond! Ik stuurde ze een berichtje en vroeg of zij een goede plek wisten om ze te spotten, en zo ja, wat de beste tijd is om op safari te gaan. Nico (mijn voormalige gastvader) vond het makkelijker om mij mee te nemen op elanden-safari en dus gingen we vandaag op weg. De truc is blijkbaar om op pad te gaan in de eerste twee weken dat het gras weer begint te groeien, elanden zijn gek op nieuw en vers gras. Als de zon bijna ondergaat komen ze dan wat meer tevoorschijn en durven ze ook wat meer op een open grasveld te staan. Na een uur heen en weer gereden te hebben zagen we twee elanden! Een jong eland en een iets oudere stonden te grazen op een weiland naast de weg. Wat een grote beesten, ze moeten zelfs op hun knieën gaan zitten om met hun mond bij het gras te kunnen. Zulke lange benen hebben ze. Dat waren de enige twee elanden die we die avond gezien hebben, maar toch heel wat. Zeker als je nagaat dat samen met deze twee elanden mijn totaal aantal gespotte elanden op een magere 3 stuks ligt. De eerste eland die ik zag was ook gelijk de eerste dag dat ik in zweden was, op de weg naar mijn nieuwe huis zag ik toen een eland vrij sukkelig naast de snelweg staan. Helaas is het dus best lastig om ze te zien. Wel heb ik een aantal kraanvogels gezien, maar ook die zijn niet zo gebruikelijk hier (in ieder geval niet in het deel van Zweden waar ik zit).

Zaterdag 8 Mei: Vandaag deed ik mee aan de högskoleprovet. Dat is een nationaal examen om je niveau te bepalen in Zweeds lezen, Zweedse woordenschat, wiskunde en Engels. Het examen is bekend vanwege de tijdsnood die velen hebben tijdens het examen. Daar ging ik, nauwelijks geleerd, en waarschijnlijk de enige van buiten zweden die in het lokaal zat. Desalniettemin ging het eigenlijk best goed. We deden een identiteitscontrole om 8:15 en om 9:00 begonnen we met het examen. Het examen bestond uit vijf delen van elk 55 minuten lang. Na elk deel hadden we een pauze van 30 minuten lang en na de het derde deel een pauze van een uur. Om 16:30 waren we weer klaar en werd ik opgepikt door Anna (Tindra’s mamma) en Tindra. Het resultaat heb ik helaas nog niet terug, maar die hoop ik snel te krijgen.

Vrijdag 21 Mei: In de middag was de hele auto ingepakt en gingen we op weg naar Njupeskär. Rond zes uur stopten we in Malung om te eten bij de Sibylla. Na een echte fastfood maaltijd in de auto reden we door naar het huis in Sälen. Op de weg naar Sälen zagen we veel mooie oude auto’s (vooral volvo’s) en er werd ‘Eland!’ geschreeuwd, maar ik was net te laat... eenmaal bij het huis aangekomen zeiden we gedag tegen de neven en nichten die een dag eerder aangekomen waren. Tindra en ik gingen naar onze kamer en waren meteen blij, we hadden namelijk de beste kamer van het hele huis gekregen!  Een mooi uitzicht over de bergen en skipistes van Sälen hadden wij vanuit ons bed! Nadat we onze slaapkamer goed hadden bekeken en onze spullen een plekje hadden gegeven gingen we naar buiten en namen we een wandelingetje tijdens de zonsondergang. Toen we terugkwamen was het rond tien uur ‘s avonds. We keken wat afleveringen van een serie en daarna gingen we naar bed.

Zaterdag 22 Mei: Vandaag ging de wekker om 9:00. We aten ontbijt om 9:30 en pakten de rugzakken in rond 10:00. Met de wandelschoenen aan en regenkleding in de rugzak waren we een halfuur later op weg richting Njupeskär (circa 1 uur rijden). Eenmaal daar aangekomen liepen we met z’n allen naar het begin van de wandeling en aten we fika. Na een snel tussendoortje begonnen we aan de wandeling richting de waterval. De natuur in dit gebied is erg mooi, al gauw kwamen we bij de rivier die bijna over de oevers heen kwam. De rivier puilde zoveel uit omdat alle sneeuw aan het smelten was en er een overvloed aan smeltwater was. Terwijl we over de brug liepen was het lastig elkaar te verstaan, zo hard kolkte het water onder onze voeten! Een halfuur later kwamen we aan bij het punt waar je de waterval het beste kon zien. Normaal gesproken kun je via een vlonder heel dicht bij de waterval komen, maar nu was dat deel afgesloten vanwege vallende stenen. We namen wat mooie foto’s en liepen daarna omhoog de bergkanten op zodat we de waterval ook van boven konden bekijken. Halverwege onze weg naar het bovenste deel van de waterval zaten we neer op een helling en aten we onze lunch. Na een lekker halfuurtje zonnen en lunch eten liepen we door richting de waterval. Een groot deel van de paden lag nog onder de sneeuw, maar het was compact genoeg om erop te lopen(meestal). De jonge kinderen bleven achter bij een steen om te wachten totdat we terugkwamen, en de rest ging door naar de waterval. Na een kwartier in de voetstappen van andere mensen gelopen te hebben(letterlijk) kwamen we aan bij de brug over de waterval. Hier namen we ook wat foto’s en genoten we van het uitzicht.  Toen we het gezien hadden liepen we terug naar de rest en liepen we terug naar beneden. Een uur later zaten we weer in de auto en reden we terug naar het huis.  Als avondeten aten we pad-thai met limoen en zoetzure chilisaus.

Zondag 23 Mei: In de ochtend pakten we de tassen in, aten wat ontbijt, en stofzuigde de kamers. Nadat alles in de auto’s geladen was gingen we naar een van de vele skipistes in de omgeving om fike te eten op de top. De piste was grotendeels nog bedekt met sneeuw, dus het lopen ging vrij zwaar. Na een halfuur/ drie kwartier waren we op de top aangekomen. Het was ontzettend mistig op de piste, dus ons zicht moet maximaal 50 meter geweest zijn. Het was daarom ook nogal lastig om te weten of we bijna op de top waren, maar gelukkig was het een beetje opgeklaard toen we bij de top aankwamen. Na hier een halfuur te zijn geweest besloten we terug te gaan naar de auto’s. Op de weg naar beneden gingen we op de sneeuw zitten en gleden we naar beneden over de sneeuw, wat een koude billen kreeg ik hiervan zeg! Terug bij de auto’s aangekomen zeiden we iedereen gedag en begonnen we de terugreis. Het eerste uur spotte Tindra en ik veel mooie oude volvo’s, dat was ons spelletje. Het was natuurlijk het doel om eerder dan de ander een mooie auto te spotten, het was zonder punten dus er was niet echt een winnaar maar het was vooral voor de leuk. Na 3 uur rijden kwamen we aan in Ludvika, hier aten we lunch/ avondeten bij de Mcdonalds en na een halfuurtje chillen en de benen strekken reden we door naar Fagersta waar ons weekend aan z’n eind kwam.

Dit was de update weer voor nu, Ik hoop dat het leuk was om te lezen.

Mazzel,

Huib

1. Jeroen:
    5 juni 2021
    Wat een mooie belevenissen en uitstapjes!
    En je hebt je best gedaan om nog een diploma te halen dit jaar.
    Tot binnenkort in leider geval, dan gaat we Zweden ook eens even van dichtbij meemaken.
  2. Gerri:
    5 juni 2021
    Erg leuk om weer van jou te horen en mooie foto’s te zien ! Vooral die van het Noorderlicht die je zelf ook de beste vindt. Daarmee kun je meedoen met een fotowedstrijd. Deed ik ik toen

Heel erg leuk om van jou weer wat te lezen en mooie foto’s( Noorderlicht= super). Eland heb ik nog nooit gezien bofkont. Kraanvogels wel.Elleboog van opa Paul.
  3. Gerri:
    5 juni 2021
    Vorig bericht dus van opa, maar ik
    ben het wel eens met zijn verhaal. Leuk om weer even iets van een stukje Zweeds leven met leuke uitstapjes mee te krijgen. Opa kan over zijn treinavontuur ook nog een sterk verhaal vertellen tijdens zijn studententijd. Leuk dat Judith en Jeroen al snel komen. Geniet van elkaar. 😘
  4. Nico:
    5 juni 2021
    Hallo Huib, heel leuk om weer iets van je te horen; ik heb nog nooit elanden gezien, lijkt me speciaal. Wat de uitslag van je examen (met die moeilijke naam) ook is; ik wil het graag horen. Het is so wie so dapper om eraan mee te doen. Veel plezier daar met Zweden en elanden....
  5. Judith:
    6 juni 2021
    Dank voor weer een leuk verhaal Huib & tot snel! Zin in.